Neprístupný dokument, nutné prihlásenie
Input:

Ako sa pripraviť na pracovný pohovor

15.2.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2019.02.1.2 Ako sa pripraviť na pracovný pohovor

Mgr. MSc. Soňa Štefková, PgCert.

Vo všeobecnosti platí, že ak poslucháčov nedokážete zaujať svojou prezentáciou v priebehu prvých 30 sekúnd, zrejme sa Vám to už vôbec nepodarí. Podobne je to aj pri pracovnom pohovore, kde si o Vás personalista vytvorí obrázok hneď, ako vkročíte do miestnosti. Prvý dojem je skrátka rozhodujúci. A hoci neskôr, samozrejme, môžete prísediacich oslniť svojím vyjadrovaním a intelektom, prípadné škody napáchané pri prvom stretnutí už pravdepodobne úplne „nevyžehlíte”. Ako sa teda pripraviť na pracovný pohovor tak, aby ste zaujali i na prvý dojem?

1. Dôsledná príprava

Všetci poznáme príbehy o tom, ako sa niečo veľké stalo bez prípravy, vlastne len tak mimochodom... ale pri hľadaní zamestnania by som to neskúšala. Príprava je v tomto prípade niečo, čo Vás môže posunúť veľmi ďaleko. Ako sa ale pripraviť?
Určite si prečítajte webové stránky spoločnosti, hoďte jej meno do Googlu a snažte sa vybrať si z týchto informácií niečo, čo vás prekvapilo, zaujalo a prečo Vás daná firma láka. Skúste v okruhu svojich kamarátov a známych nájsť niekoho, kto v danej firme už pracuje a kto by vám mohol povedať niečo o tom, ako to tam chodí. Ďalším dôležitým bodom prípravy je samotná pozícia - poriadne si inzerát k danej pozícii prečítajte a potom popremýšľajte o tom, ako dané požiadavky spĺňate. Ideálne je, aby ste si premysleli konkrétne príklady toho, ako ste dané požiadavky v praxi riešili. Ľudia majú radi príbehy a aj personalisti sú ľudia. Ak budete mať ešte trochu času, tak neuškodí zistiť si pár informácií aj o samotnom personalistovi.

2. Slušné chovanie a dobré spôsoby

Ako uchádzač budete pod drobnohľadom, a to nielen personalistov. Od svojho príchodu do firmy až do odchodu z nej sa stretnete s celou radou ľudí, ktorí Vás môžu hodnotiť. Nie je potreba byť paranoidný, ale je dobré sa zamerať na slušné správanie. Divili by ste sa, ako pozdrav, poďakovanie, otvorenie dverí či očný kontakt môžu pomôcť. Personalisti sa pravidelne stretávajú s tým, že uchádzač nepozdraví recepčné alebo jej nepoďakuje za ponúknutý pohár vody, a pritom je to tak jednoduché... Na recepcii sa pohybuje veľa ľudí a Vy nemôžete vedieť, či slečna, ktorej otvoríte dvere, nie je personalistka, alebo či ten starší pán, ktorému pomôžete zozbierať rozlietané papiere, nie je Váš budúci šéf. Ukázať aktivitu, ochotu pomôcť a slušné vychovanie, to sa vypláca!
Pre dobrý prvý dojem má zásadný význam aj zodpovedajúce vystupovanie. Preto pred príchodom do miestnosti vypľujte žuvačku a vypnite si mobilný telefón. Sústreďte sa na kvalitný stisk ruky - nie príliš, ale ani nie málo. Buďte sami sebou. Správajte sa prirodzene, priateľsky a so zdravou dávkou sebavedomia a pokory. Neskáčte personalistovi do reči a nechajte ho rozhodovať o priebehu pohovoru.

3. Komunikácia a prezentácia

Na pohovor ste boli pozvaní preto, aby Vás personalista viac spoznal a zistil o Vás čo najviac informácií. Preto je viac než žiaduce, aby ste s ňou/ním komunikovali a odpovedali viac ako dvoma slovami. Je nutné odpovedať na otázku, na ktorú sa Vás pýta, držať sa témy a v rámci možností hovoriť spisovne (a je jedno, či je pohovor v slovenčine alebo v angličtine). Verbálna komunikácia je dôležitá, tá neverbálna však mnohokrát hrá úlohu ešte viac. Podanie ruky, úsmev na tvári, očný kontakt, ale aj oblečenie, ktoré na pohovor zvolíte, hovorí vo váš prospech či neprospech. To, aký druh oblečenia na pohovor zvoliť, Vám pomôže uľahčiť práve príprava - vždy premýšľajte o tom, do akej firmy a na akú pozíciu sa hlásite.

Žena nikdy nič nepokazí elegantným kostýmom, puzdrovými šatami či vkusnou sukňou doplnenou o peknú blúzku či sako. U mužov je vhodný dobre padnúci oblek, prípadne trochu ležérnejšia verzia v podobe tmavých

 
 Váš názor
Čo by ste zmenili na tomto portáli?
 Úspešne odoslané
Input: